Wat is Pilates?

Pilates is een bewegingsleer, genoemd naar zijn grondlegger Joseph Pilates (1880 – 1967). Hij ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog als revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen. Zelf noemde hij zijn methode Contrology, omdat hierbij de kracht van de geest gebruikt wordt om de spieren te beheersen. De moderne variant dus van het Latijnse gezegde “Mens sana in corpore sano” oftewel “een gezonde geest in een gezond lichaam”.
Joseph Pilates was er van overtuigd dat fysieke fitheid de eerste voorwaarde is voor geluksbeleving. Hij ging (toen al !) uit van holistische principes : hij was zich bewust van de interactie tussen lichaam, geest en ziel. Hierin is Pilates sterk geïnspireerd op yoga.

PSW_7618-14bw

        foto Pauline Wiersma

Pilatesoefeningen zijn altijd gebaseerd op dezelfde principes: Centriciteit, Concentratie, Controle, Precisie, Ademhaling en Vloeiende bewegingen. (meer hierover verderop de pagina)

Elke Pilatesoefening wordt uitgevoerd met een sterk ‘powerhouse’, d.w.z. de samenwerking van rug, buik en bekkenbodem. Elke beweging die je maakt, begint bij die kern van je lichaam. Een sterk powerhouse zorgt voor meer kracht en balans bij alles wat je doet. De oefeningen beschermen je rug in het dagelijks leven en zorgen voor een goede houding.

Pilates helpt ook bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de Pilatesmethode als aanvulling op de reguliere behandeling.

Pilates heeft veel voordelen, zoals een beter lichaamsbewustzijn, balans, coördinatie, kracht en lenigheid. Je uithoudingsvermogen wordt niet verbeterd, maar toch is Pilates een waardevolle training, omdat een sterke kern en soepelheid essentieel zijn om je fit te voelen. Je kunt de principes van Pilates in elke training verwerken.

De effecten van Pilates zijn al na een aantal weken te voelen en te zien, en na zes maanden regelmatige beoefening heb je letterlijk een heel nieuw lijf !

Interesse?

Maak een afspraak voor een proefles, of voor een persoonlijk intakegesprek

 

meer over de Pilatesprincipes:

Centriciteit
De stabilisatie van het gebied tussen de ribbenkast en de bekkenbodem. Door Pilates het powerhouse genoemd. De stabilisatoren, de belangrijkste spieren van dit actieve korset, zijn aan de voorkant de transverse abdominis of binnenste buikspieren (niet te verwarren met de rectus abdominis, de rechte buikspieren of ‘six-pack’), aan de achterkant de erector spinae of rugspieren en aan de onderkant de bekkenbodemspieren.
Bij alle Pilates-oefeningen wordt de beweging ingezet vanuit dit powerhouse.

Concentratie
Tijdens de oefeningen wordt de aandacht uitsluitend op de bewegingen en de totale houding gericht, waardoor een fysiek bewustzijn ontwikkeld wordt. Door aandacht, ‘mindfulness’ kan zowel een snellere progressie tot stand komen, als een grotere voldoening gevoeld worden tijdens en na de oefeningen, omdat ook hier weer het totaal van lichaam, geest en ziel samenwerkt.

Controle
De oefeningen beginnen in de geest voordat ze fysiek gemaakt worden. Bij toename van het bovengenoemde fysieke bewustzijn wordt het begrip van en de beheersing over de spieren steeds groter. Door de bewegingen met de juiste aandacht en nauwkeurigheid uit te voeren, zal een steeds grotere en makkelijker controle tot stand komen over alle spiergroepen die in de oefeningen gebruikt worden.

Precisie
De precisie waarmee de oefeningen uitgevoerd worden is van het grootste belang.
Hiervoor is het noodzakelijk de juiste uitvoering van iedere oefening te kennen en te begrijpen. Resultaat komt alleen door de juiste techniek op de juiste manier uit te voeren.
Dat is bij Pilates vaak centimeterwerk. Het gaat hierbij dus niet om de kwantiteit (oefeningen zo vaak mogelijk herhalen) maar om de kwaliteit.

Ademhaling
Joseph Pilates schreef: ‘De ware beheersing van je hart is een gevolg van een juiste manier van ademhalen die simultaan de spanning op je hart wegneemt, het bloed zuivert en de longen sterkt.’ Een goede ademtechniek verhoogt je energieniveau, doordat de inademing (‘inspiratie’!) al je cellen van zuurstof voorziet en de uitademing helpt afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Een diepe ademhaling kalmeert bovendien en helpt bij de concentratie.
Bij Pilates wordt een borst- of ribbenademhaling toegepast : de longen vullen en legen zich optimaal, terwijl het powerhouse actief blijft. De meeste bewegingen worden voorafgegaan door een inademing en uitgevoerd tijdens een uitademing.

Vloeiende bewegingen
Zodra een voldoende beheersing van de afzonderlijke oefeningen, en daarmee een grotere kracht en lenigheid, is bereikt, kunnen de oefeningen vloeiend achter elkaar gedaan worden. Ze gaan daarmee deel uitmaken van een groter geheel: het voelt niet meer aan als een serie van losse oefeningen, maar als een doorlopende ‘choreografie’ die elegant en met souplesse van het begin tot het eind uitgevoerd wordt.