Wat is yoga?

Het woord ‘yoga’ betekent ‘verbinding’ of ‘eenheid’. Lichaam en geest worden door houdingen en ademoefeningen met elkaar verbonden.
Yoga wordt al sinds meer dan vijfduizend jaar beoefend; in het Oosten vooral als spirituele oefening, in het Westen steeds meer voor de vele fysieke voordelen.
Behalve dit gevoel van verbondenheid en eenheid biedt yoga namelijk nog veel meer: rust, kalmte, een gevoel van vreugde en liefde, maar ook ontspanning of verlichting van je rugklachten…

IMG_7503

        foto Maria Salaru

Er zijn veel verschillende yogavormen. De bekendste is waarschijnlijk hatha yoga, een yogavorm die zich in het Westen vooral richt op de houdingen (asana’s), die zorgen voor het strekken en versterken van de spieren. De meeste andere yogavormen zijn hiervan afgeleid. Poweryoga vind je steeds vaker in sportscholen. Deze yogavorm is fysiek uitdagender en wordt meer in een ‘flow’ gedaan.

Enkele voordelen van yoga:

Met yoga ontwikkel je lenigheid, balans en ontspanning
Dit kan je in het dagelijkse leven goed gebruiken, zoals bij het buigen van de rug, draaien of reiken. Wanneer mensen aan yoga denken, denken ze vaak dat ze heel flexibel moeten zijn om mee te kunnen doen. Het tegendeel is waar: door de oefeningen goed uit te voeren, word je vanzelf flexibeler.
Veel van de yogahoudingen rekken je spieren op, waardoor melkzuur wordt afgevoerd. Melkzuur ontstaat bij inspanning en zorgt voor stijfheid en spierpijn. Wanneer het melkzuur weer wordt afgevoerd, vermindert de spierpijn en stijfheid. Yoga zorgt ook voor het verbeteren van de bewegingsruimte in de gewrichten. Als je met regelmaat yoga beoefent, worden de gewrichten steeds flexibeler.
Je bent nooit te oud om je flexibiliteit te verbeteren!

        foto Maria Salaru

Yoga zorgt ook voor sterkere spieren
De staande houdingen versterken onder andere je beenspieren en je buikspieren. Bij de zittende houdingen wordt de wervelkolom versterkt, en bij de liggende houdingen de buik- en rugspieren. Wanneer de oefeningen juist worden uitgevoerd geven ze bijna allemaal kracht aan de dieper gelegen buikspieren. Wanneer je flexibiliteit en kracht toenemen, verbeter je vanzelf ook je houding. Buik- en rugspieren zijn belangrijk voor je houding, door deze spieren te versterken sta en zit je beter rechtop. Door yoga te beoefenen ben je jezelf ook beter bewust van je houding, hierdoor kun je hem zelf aanpassen.
Hier zien we duidelijke overeenkomsten tussen Pilates en yoga.

Yoga verbetert je ademhaling
Yogahoudingen gaan altijd samen met ademhalingsoefeningen. Door deze ademhalingsoefeningen verbetert de longcapaciteit, waardoor sportprestaties en uithoudingsvermogen verbeteren. De meeste vormen van yoga gebruiken een diepe lange ademhaling, hierdoor blijft je hart rustig pompen en kan je lichaam ontspannen. Door de diepe en verbonden ademhaling kan yoga ook verlichting geven bij sommige vormen van astma. Ook de ontspanning of meditatie aan het eind van de les neemt vaak de ademhaling als uitgangspunt.

Yoga tegen stress
Veel mensen die aan yoga doen, zeggen kalmer en minder gespannen te zijn na een yogasessie. Bij sommige vormen van yoga proberen beoefenaars door meditatie de gedachten ‘leeg’ te maken. Ook het oefenen van de houdingen zorgt voor rust in het hoofd door met de gedachten bij de ademhaling en de beweging te blijven.
Yoga verlaagt de bloeddruk en is daarom heilzaam bij sommige hartklachten en bij een te hoge bloeddruk.
Er zijn aanwijzingen dat er door yoga biochemische reacties optreden in het lichaam: er worden minder stresshormonen aangemaakt waardoor een gevoel van rust en kalmte ontstaat.
Veel yogabeoefenaars zeggen zich beter te kunnen concentreren en in een betere stemming te zijn na een yogales. Er wordt ook onderzoek gedaan naar de positieve effecten van yoga op depressie, een voordeel dat mogelijk veroorzaakt wordt door vergrote zuurstoftoevoer naar de hersenen bij yoga.
Ook wordt gedacht dat het hormoon oxytocine door yoga wordt gestimuleerd. Oxytocine wordt ook wel ‘het knuffelhormoon’ genoemd en is geassocieerd met rust en het gevoel van verbondenheid met anderen.

Interesse?

Maak een afspraak voor een proefles, of voor een persoonlijk intakegesprek